Sesungguhnya Rasulullah Saw Mempunyai Akhlak yang Agung

Allah s.w.t. berfirman:

وَإنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ

Maksudnya:

Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia. [Surah Al-Qalam: 4]

Imam Athiyyah r.a. berkata:

أدب القرآن

Maksudnya: “Akhlak Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam adalah adab Al-Qur’an” [riwayat At-Tabari dalam tafsirnya]

Imam Al-Junaid r.a. berkata

سُمِّيَ خلقه عظيماً لأنه لم تكن له همة سوى الله تعالى

Maksudnya: Dinamakan akhlak Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam sebagai akhlak yang agung kerana tiada yang menjadi keinginan (semangat) dan kehendak Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam melainkan Allah” [riwayat Imam Al-Qurtubi dalam tafsirnya]

Ada sebuah hadith yang diriwayatkan dalam tafsir At-Tabari daripada Imam Qatadah yang menyebut:

سألت عائشة عن خُلُق رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقالت: كان خلقه القرآن

Maksudnya:

Saidatina Aisyah r.a. ditanya tentang akhlak Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam lalu beliau r.a. menjawab: “Akhlak Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam adalah Al-Qur’an”. [Hadith ini diriwayatkan juga oleh Imam Ahmad dalam Musnadnya]

Imam At-Tabari meriwayatkan lagi suatu hadith juga daripada Qatadah juga yang hampir sama iaitu:

ذُكر لنا أن سعيد بن هشام سأل عائشة عن خُلُق رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: ألست تقرأ القرآن؟ قال: قلت: بلى، قالت: فإن خُلُق رسول الله صلى الله عليه وسلم كان القرآن.

Maksudnya:

Disebutkan kepada kami bahawasanya Sa’id bin Hisyam bertanya kepada Saidatina Aisyah r.a. tentang akhlak Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam lalu Saidatina Aisyah r.a. bertanya kembali: “Tidakkah kamu membaca Al-Qur’an?”. Beliau berkata: “Saya membaca Al-Qur’an”. Lalu Saidatina Aisyah r.a. berkata: “Sesungguhnya akhlak Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam adalah Al-Qur’an”.

Lihat bagaimana Saidatina Aisyah r.a. mengungkapkan keagungan akhlak Rasulullah –shollallahu ‘alaihi wasallam– sebagai Al-Qur’an yang merupakan kalam Allah. Ini menunjukkan kesempurnaan Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam adalah suatu simbol dan tanda kepada sifat-sifat kesempurnaan Allah s.w.t..

Tiada pujian yang lebih agung daripada pujian Allah s.w.t. terhadap akhlak dan sifat Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana yang disebutkan sendiri dalam Al-Qur’an iaitulah akhlak Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam suatu akhlak yang agung.

Dalam sebuah hadith yang lain, Saidatina Shafiyyah binti Huyaiy r.a. berkata:

” مَا رَأَيْت أَحَدًا أَحْسَن خُلُقًا مِنْ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ “

Maksudnya:

Aku tidak pernah melihat seseorang yang lebih indah akhlaknya berbanding Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam.

[hadith riwayat Imam At-Tabrani dan dikeluarkan oleh Imam Ibn Hajar dalam Fath Al-Bari dalam mensyarahkan hadith no: 3295]

Imam Fakhruddin Al-Razi r.a. berkata:

فلم يبق للإنسان بعد هاتين القوتين شيء، فدل مجموع هاتين الآيتين على أن روحه فيما بين الأرواح البشرية كانت عظيمة عالية الدرجة، كأنها لقوتها وشدة كمالها كانت من جنس أرواح الملائكة.

Maksudnya:

Tidak ada lagi tersisa bagi seorang manusia setelah kedua-dua kekuatan ini (ilmu dan akhlak sebagaimana dalam Surah An-Nisa’: 113 dan Surah Al-Qalam ayat ke-4 yang dibincangkan ini). Maka, kedua-dua ayat ini (Surah An-Nisa’: 113 dan Surah Al-Qalam: 4) secara terhimpunnya menunjukkan bahawasanya roh Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam antara roh-roh manusia yang lain, maka ia (roh Nabi) adalah suatu roh yang agung dan tinggi darjatnya, kerana kekuatan rohaninya dan keagungan kesempurnaannya daripada jenis rohani malaikat (yang terpelihara daripada dosa). [Mafatih Al-Ghaib]

Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam adalah seorang insan yang sempurna lagi menyempurnakan. Oleh sebab itulah, Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam dapat mendidik sebaik-baik generasi iaitulah generasi para sahabat r.a..

Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

إنما بُعِثْت لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ

Maksudnya: Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan Akhlak yang baik. [hadith riwayat Imam Al-Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad dan Al-Hakim]

Ini menunjukkan bahawasanya, seseorang murobbi seharusnya sudah sempurna akhlak mereka sebagaimana para sahabat r.a. yang mentarbiah generasi tabi’in setelahmana mereka ditarbiah oleh Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam dan setelah akhlak mereka disempurnakan oleh penghulu segala murobbi iaitulah Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam.

Mereka yang mewarisi akhlak Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam bererti telah mewarisi cahaya keindahan Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam dalam bentuk maknawi. Mereka ini dikenali sebagai Wurrath Muhammad atau pewaris Nabi shollallahu ‘alaihi wasallam.

Sumber : mukhlis101.multiply.com

Bookmark  and Share

Iklan

Tentang abizakii

"Seorang hamba Allah yang berusaha mengenal dan mencintai Nabi-Nya"
Pos ini dipublikasikan di Rasulullah SAW dan tag , , , . Tandai permalink.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s